نقش هنر درمانی در بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم

هنر‌ درمانی برای کودکان اتیسم مفید است ؛

به دلالیل زیر :

  •  افزایش ارتباطات از طریق بیان خلاق

  •  تخیل بهبود یافته و تفکر انتزاعی بیشتر

  •  توانایی ایجاد روابط قوی‌تر و در عین حال تشویق کودکان با اختلال اتیسم برای دیدن دیدگاه‌های دیگران

  •  یکپارچگی حسی بیشتر در حالی که مهارت های مقابله را بهبود می بخشد.

  •  توسعه پیشرفته در حین ایجاد مهارت های بصری / فضایی

  •  تنظیم عاطفی و حسی بیشتر، که تأثیر مثبتی بر رفتار دارد.

 

هنر یک فعالیت بسیار ذهنی است. یادآوری این نکته مهم است که هر کودک با اختلال اتیسم فردی منحصر‌به‌فرد است که توانایی‌ها، نقاط قوت و نیازهای منحصر‌به‌فردی دارد.

از آنجایی که مؤثرترین مداخلات، مداخلاتی هستند که برای برآوردن ویژگی‌های فردی هر کودک شخصی‌سازی شده‌اند، کودکان با اختلال اوتیسم می‌توانند در محیطی خلاقانه و غیرمحدود رشد کنند.

اگرچه تجربه‌ی هر کودک متفاوت خواهد بود، یکی از رایج‌ترین اهداف مرتبط با هنر‌درمانی، افزایش تحمل در برابر محرک‌های ناخوشایند و در عین حال هدایت رفتار خود تحریک‌کننده به بازی خلاق است.

 

نقش هنر درمانی در بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم - درمان اوتیسم در اصفهان - روانشناس کودک و نوجوان در اصفهان

 

موسیقی درمانی

در موسیقی درمانی به این كه آیا یك كودك می‌تواند نت موسیقی را بخواند یا نه توجه کمتری می‌شود. به جای آن از موسیقی درمانی برای آماده‌سازی كودك برای مدرسه استفاده می‌شود.

بعضی كودكان خصوصا كودكان مبتلا به اوتیسم از طریق ریتم آهنگ‌ها بهتر یاد می‌گیرند.

 

ریتم و موسیقی در حقیقت قسمت درونی سازمان بدن انسان هستند. قلب و سیستم تنفسی انسان برای اینكه مناسب كار كنند به ریتم خود وابسته‌اند. به جای اینكه انتظار داشته باشیم كه كودكان به تنهایی حروف و اعداد و مفاهیم  را تنها از طریق دروس گفتاری یاد بگیرند، این مفاهیم را از طریق موسیقی آموزش می‌دهیم.

 

موسیقی درمانی می‌تواند در برنامه روزانه مدرسه به روش‌های مختلف قرار گیرد. آهنگ‌ها برای كمك به كودكان برای كاهش اضطراب آنها ناشی از حضور در كلاس یا برای تقویت مفاهیمی كه در كلاس‌های سنتی‌تر فرا گرفته‌اند استفاده می‌شوند.

 

افراد مبتلا به اوتیسم از طریق خلاقیت هایی که با هنر درمانی همراه است، می توانند از تخیل خود برای بهبود مهارت ها، کار بر روی احساسات، کاهش استرس، بهبود رفاه و ابراز وجود به دنیا استفاده کنند.

طبق گفته مرکز اوتیسم مونارک، هنر فرصت هایی برای تجربیات مثبت فراهم می کند که می تواند به بهبود عملکرد کلاس درس و افزایش توانایی برای به دست آوردن خدمات آموزشی تبدیل شود.

هنر درمانی همچنین می تواند برای حمایت از اهداف و مقاصد تحصیلی، اجتماعی، گفتاری و زبانی یا احساسی سازگار باشد.

 

مهم است که به یاد داشته باشید که هر کودک توانایی ها، نقاط قوت و نیازهای منحصر به فردی دارد. زیبایی هنر در این است که همه کودکان زمانی می توانند احساس موفقیت کنند که به آنها فرصت بیان آزادانه داده شود.

 

نقش هنر درمانی در بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم

 

در بیشتر کلاسهای آموزشی هنری ، مربیان تصور کلی را معرفی می کنند و پروژه های طراحی شده را تعیین می کنند تا ببیند که کودک به چه خوبی آن مفهوم کلی ارائه شده را خلق می کند. اما در هنر درمانی تاکید از نتیجه خلق شده برداشته شده و بیشتر  مراحلی که کودک طی می کند تا به خلق یک اثر می رسد مهم است. اگر ما تعداد متنوعی از وسایل کار بدهیم و از او بپرسیم آیا دوست داری یک ماشین درست کنی ما به منظور خودمان نمی رسیم و از طرفی کودک نیز مطمئن نخواهد شد که می تواند این کار را انجام دهد یا نه .

 

درمانگر باید پروژه را با نیاز کودک تطبیق دهد. اگر کودک از حالات تکانشی رنج می برد درمانگر باید به کودک مواد شل نظیر پوسته های براق یا خمیری شکل می دهد (glitter or pasta shell ) و به کودک یاد می دهد که او را کنترل کند  و کودکی که از کمبود تمرکز رنج می برد را وادار می کند که به کاری بچسبد تا به اتمام برسد.

 

بسیاری از کودکان از اختلاط رنگها لذت می برند چرا که این عمل نسبت به خلق یک اثر با مدادهای شمعی یا رنگها نیاز به حداقل مهارت دارد و  این یک راز بزرگ است که انسان باید در هنر خوب باشد تا از پدید آوردن آن لذت بهره مند گردد.

 

نقش هنر در رشد اجتماعی کودک اوتیسم 

پیش از این در مورد هنر و احساس تعلق و پذیرش در کودک اوتیسم صحبت کرده ایم، اما لازم است بدانید کودکی که با هنر عجین میشود و میتواند خود و توانایی های خود را در قالب خود ابراز کند و یا همچنین استعداد بالقوه خود را در هر هنری به شکل بالفعل دربیاورد به میزان قابل توجهی هدف و راه خود را در آینده پیدا میکند.

کودکان اوتیسمی که درکی از هنر پیدا میکنند قطعاً میتوانند با گذشت زمان راه و انتخاب خود را نیز بشناسند و با علم بیشتری به آنچه که هستند و آنچه که میخواهند باشند نگاه کنند.

 

کودکان اسپرگر و اوتیسم که هنری را می آموزند به غیر از آگاهی در انتخاب هایشان میتوانند در ورود به اجتماع با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شوند.